Breng rust in de chaos met een contentkalender

rust in content
Facebook
X
LinkedIn
WhatsApp
Email

Publiceren op meerdere kanalen komt met zijn eigen uitdagingen. Elk kanaal vereist een unieke strategie, inclusief een specifieke intensiteit, doelgroep en benadering. Dit kan snel leiden tot chaos, wanneer je het overzicht kwijtraakt. En dat terwijl rust in de chaos (laten we eerlijk wezen: het kan best veel zijn af en toe)veel productiever en effectiever is. Persoonlijk houd ik van chaos, vooral van het organiseren ervan. Wat is er mooier dan orde scheppen en tegelijkertijd inspiratie opdoen voor de toekomst? Een contentkalender is het ideale hulpmiddel om overzicht en structuur terug te brengen. 

De juiste kalender

Wellicht ken je de term ‘contentkalender’ al of heb je het voorbij zien komen. Online zijn er 1001 kalenders te vinden voor het bijhouden van jouw content. Sterker nog, als je niet uitkijkt, verdwaal je in de mogelijkheden en ben je straks contraproductief omdat je al die mogelijkheden uitprobeert. Daarom is het belangrijk om te beseffen wat voor jou werkt. En de makkelijkste manier om hierachter te komen, is simpelweg om het te doen. 

Na jarenlange ervaring als ‘content publisher’ weet ik wat handig is en wat vooral leuk op papier klinkt. 

Allereerst draait het vooral om overzicht. Dit betekent: hoe beknopter, hoe beter. Poespas zorgt voor de onnodige afleiding en neemt ruimte in. Het ziet er wellicht leuk uit, maar nee. Ruimte heb je hard nodig voor het overzicht van je berichten. Verder is het handiger om een lange tijd vooruit te kijken en dus heb je weinig aan een maandkalender. Want wellicht plan je maar twee weken vooruit, het is goed om te weten welke content later gepubliceerd moet worden. Hierdoor kun je op tijd beginnen met de voorbereidingen. Denk aan content voor de feestdagen, je vakantie/ geplande afwezigheid of een campagne. Voor mij werkt een jaarkalender daardoor verder, omdat ik nu al bezig ben met campagnes in het najaar. De ideeën voor de campagnes zet ik erin evenals de onderwerpen die ik in aanloop hiernaar publiceer. Zo hoef ik dit niet in een apart bestandje te zetten en behoud ik één overzicht voor al mijn content. Wie of wat heb je nodig? Content maak je in vele gevallen niet alleen. Waarschijnlijk kun je wel input gebruiken van een andere collega of zet je een fotograaf in voor de visuele ondersteuning. Het is daarom handig om deze informatie in het overzicht te verwerken. Zo is het in één oogopslag duidelijk waar er nog extra taken liggen voordat je een bericht definitief kunt inplannen.

Customer journey

Wanneer je overzicht creëert in je content, heb je een overzicht dat je voor meerdere inzichten kunt gebruiken. Een daarvan is inzicht in je customer journey. Een customer journey is het pad dat de klant aflegt wanneer het iets wil kopen of gebruiken. Stel je voor, je wilt een nieuwe smartphone. Jouw zoektocht begint dan bij het moment dat je denkt: “Ik heb een nieuwe telefoon nodig.” Vanaf daar ga je informatie zoeken, verschillende merken en modellen vergelijken, reviews lezen, misschien vraag je ook wat vrienden om advies. Uiteindelijk maakt de klant een keuze, koopt de telefoon en gaat deze gebruiken. Maar het stopt daar niet; misschien zijn er nog vragen over hoe iets werkt, of misschien loopt de klant tegen problemen aan en heeft hij of zij de klantenservice nodig. Al die stappen samen, van het eerste idee tot het daadwerkelijk gebruiken en alles ertussenin, dat is je customer journey. Je kunt er hier trouwens meer over lezen. 

Doordat ik het belangrijk vind dat je je in dit verdiept (hoeft niet direct heel intensief), raad ik aan om in de kalender een kolom te bouwen die in ieder geval iets meer inzicht geeft in hoeverre jij deze fases terug laat komen.

Even wat voordelen op een rij

Dus hierbij nog een snelle samenvatting waarom een contentkalender enorm in je voordeel kan werken: 

  • Overzicht: need I say more? Je ziet veel meer gebeuren, dan wanneer je per week bekijkt wat er online moet. 
  • Organisatie: het is makkelijk om de juiste mensen bij het proces betrekken 
  • Ver vooruit plannen: je kunt nu al bezig zijn met zaken die 9 maanden later spelen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. 
  • Consistentie: doordat je regelmaat beter inplant. 
  • Beter inhaken: door vooraf belangrijke data in de kalender te zetten, kun je tijdig nadenken over de content waardoor je meer ruimte hebt om in te haken. 
  • Tijdsefficiëntie: je gaat efficiënter om met tijd doordat je taken in bulken aanpakt. 
  • Betere samenwerking tussen diverse collega’s doordat je samen aan overzicht werkt en dus weet van elkaar wat er speelt. 
  • Flexibiliteit: doordat je vooruit kunt plannen, kun je makkelijker schuiven met onderwerpen. Hierdoor loop je minder snel vast. 

 

Vraag de gratis contentkalender aan en regel overzicht

Omdat ik graag werk met tools die mij efficiënt laten werken, heb ik een duidelijke en gebruiksvriendelijke kalender gemaakt waarvan ik zeker weet dat het jou ook helpt. 

Wil je ook aan de slag met deze gratis contentkalender en meteen aan de slag met overzicht en structuur? Vraag het dan snel aan. 

Facebook
X
LinkedIn
WhatsApp
Email