Gebruik jij al een persbericht voor je contentstrategie?

Toen ik een aantal jaar geleden lid werd van een lokale vereniging, werd er heel veel activiteiten georganiseerd. Activiteiten waar er ook mensen buiten de club bij uitgenodigd waren. Er was veel enthousiasme, maar we kwamen niet verder dan ons eigen club plus wat enthousiastelingen die we toevallig al kende. Zonde, want de activiteiten waren voor veel mensen erg interessant! Dat kon anders, vond ik. En inmiddels staan we bij elke activiteit in de lokale krant en worden we sowieso meerdere keren per jaar geïnterviewd op de radio. Ons bereik is echt enorm gestegen en dat alles door middel van een persbericht. Het versturen van een persbericht is om meerdere redenen interessant. In dit artikel leg ik de voordelen uit. 

Wat is een persbericht?

Wellicht ga ik nu direct te veel de diepte in en ben je nog niet erg thuis in het fenomeen ‘persbericht’. Dat leg ik graag uit. Een persbericht is een stuk tekst waarbij reclame verpakt wordt als nieuws. Dit kan over een aankomend evenement gaat, een evenement dat is geweest (een verslag), de lancering van een nieuw product of een campagne. Als verzender wil je aandacht genereren voor je onderwerp. Een persbericht is dus zelden objectief, omdat de verzender reclame maakt. De ontvanger, meestal een journalist of redacteur, kan besluiten het persbericht over te nemen en te plaatsen op zijn/ haar kanalen. Denk aan bijvoorbeeld de televisie, radio, een magazine of via de online kanalen.  

"Een persbericht is een stuk tekst waarbij reclame verpakt wordt als nieuws."

 

Nieuw bereik

Je hebt je eigen bereik: de mensen die jullie website of social media bezoeken, op de nieuwsbrieflijst staan en natuurlijk je bestaande klanten. Maar het blijft voornamelijk een eigen bubbel. Kijk naar handige manieren om dit bereik te laten groeien en maak hierbij gebruik van andermans netwerken. Door die ‘andermans’ uit te kiezen, kun je zo kijken naar interessant nieuw bereik dat past binnen je doelgroep. Er zijn meerdere manieren om nieuw bereik aan te boren, waarvan de persbericht een goede optie is. 

Gratis bereik

Het versturen van een persbericht is gratis. Dit is een groot verschil ten opzichte van adverteren. Bij adverteren lever je tekst en opmaak aan, wat direct gepubliceerd zal worden. Bij persberichten mag de journalist/ webredacteur aan de haal gaan met de context. Uit eigen ervaring kan ik spreken dat er meestal erg veel van de tekst over blijft. 

Relatief makkelijk

Ik heb het versturen van een persbericht altijd als iets toegankelijks gezien. Op een A4 schreef ik mijn boodschap. Ik checkte de tekst driedubbel op foutjes. (Het staat zo slordig als je tikfouten maakt en de auteur net besluit alles 100% over te nemen.) Daarna verzond ik naar een hele lijst aan interessante bedrijven met een interessante doelgroep. Het belangrijkste wat je nodig hebt is een computer (goh), internet, een duidelijke doelgroepbepaling, een lijst van kanalen waar je publiciteit wilt en een lijst met mailadressen. Je hoeft geen accounts aan te maken of andere ingewikkelde dingen. Eigenlijk kan iedereen een persbericht sturen, een advocaat of een assistent. Om ook daadwerkelijk gepubliceerd te worden, komen er meer factoren bij kijken. Hier kom ik later op. 

Kanttekening

Het versturen van persberichten is gratis. Dit is erg handig als je kritisch naar je budget kijkt, maar brengt wel een nadeel met zich mee. Een auteur mag namelijk met de tekst aan de haal gaan. Wat je soms ziet, is dat het persbericht met koeienletters PERSBERICHT terugkomt op de website. Dit voelt dan toch als een stukje reclame in plaats van een nieuwswaardig bericht. Dit is geen ramp, maar heeft wel invloed op de geloofwaardigheid. Ook kan de auteur zinnen herschrijven of een andere titel gebruiken die jij eigenlijk liever niet terugziet. Kun je hier iets aan doen? Eigenlijk niet. Wil je er zeker van zijn dat er niets aan de tekst wordt gesleuteld, kies er dan voor om het persbericht als een advertentie neer te zetten. Dit kost uiteraard geld, maar je hebt meer zekerheid dat de tekst intact blijft.