Sinds 2010 komt onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy met het, inmiddels befaamde, social media trendonderzoek voor het gebruik in Nederland. Wie zijn de grootste stijgers of dalers? En matchen de cijfers met wat we als gebruikers vermoeden?
2023
We kunnen nu wel stellen dat we echt geen last hebben van de pandemie (pin me er niet op vast, maar volgens mij kunnen we dit inmiddels wel stellen). Dit kan dus ook geen effect meer hebben op de onderzoekcijfers. We zitten niet meer verveeld en verplicht binnen, dus hiermee kan er beter geconcludeerd worden waar we eigenlijk behoefte aan hebben. En hoewel ik de cijfers vorig jaar wat mak vond, gebeurt er nu wél genoeg.
Facebook en Twitter grootste verliezers
Je voelde hem al jaren aankomen: Twitter en Facebook gaan inleveren. Twitter is tegenwoordig vooral het platform waar anoniempjes en ‘wappies’ ongeneerd boosheid spuien. Nee, gezellig is het daar allang niet meer helemaal. Je moet maar net je kleine, vriendelijke bubbel gevonden hebben. Facebook staat bekend als de trage ‘oude lullen platform’ die maar weinig weer te vernieuwen. Dat is op zich prima, want daarmee is het een prima platform voor de ‘iets oudere generatie’. Maar van een serieuze daling leek al die tijd geen sprake. Sterker nog, Twitter kende nog een leuke opleving tijdens de pandemie.
Nu is daar dan toch echt die ommekeer. Beide platformen leveren elk bijna een half miljoen aan Nederlandse accounts in. Voor Facebook betekent dit een daling van zo’n 5%. Bij Twitter is dit 13%. Aaii.
TikTok, Snapchat en Instagram de grote winnaars
Hoewel Instagram nu redelijk in een identiteitscrisis zit en vooral veel dingen kopieert waar TikTok zo goed op gaat, doen ze het overall alles behalve slecht. Instagram heeft er ruim 1,1 miljoen accounts erbij gekregen dat een stijging van 18% is.
Van TikTok wisten we al langer dat het enorm populair was. Dit is nu ook bevestigd met een groei van maar liefst 34%. Say whut?! Hiermee is dit platform de grote winnaar, ondanks de felle discussies.
En wat dacht je van Snapchat? Dit platform zat inmiddels echt niet meer in mijn systeem, maar is zeker nog wel populair. Het afgelopen jaar kwamen er zo’n 683.000 accounts bij, waardoor het platform met zo’n 21% stijgt.
Het dagelijks gebruik
Een hoeveelheid accounts zegt eigenlijk weinig als je verder niet kijkt naar het gebruik ervan. Wat heb je aan 18 miljoen accounts als ze grotendeels ‘slapend’ zijn? Enfin, ook als je kijkt naar het dagelijks gebruik, zijn Facebook (-4%) en Twitter (-26%) de echte verliezers. Verliezen ze als enige dagelijkse gebruikers? Zeker niet! Ook LinkedIn (-13%), Pinterest (-15%) en zelfs YouTube (1%) zagen een afname.
De grote winnaar is ook hier TikTok die een dagelijkse groei van maar liefst 54% zagen. Zij zullen vredig slapen vanavond. Maar onderschat ook niet de kracht van BeReal. Deze foto-app is dit jaar voor het eerst meegenomen in het onderzoek en beland direct in de top 10 populairste kanalen. Met zo’n 0,8 miljoen dagelijkse gebruiken is dit platform even groot als Pinterest en bijna net zo groot als LinkedIn. Dit klinkt wederom als een app die we in de gaten moeten houden.
Instagram en TikTok worden steeds ouder
De jongere generatie die Facebook zat was, keerde een aantal jaar geleden al richting Instagram. Zoals eigenlijk bij elk kanaal zien we de oudere generatie volgen. Ook dit is nu sterk het geval bij Instagram en TikTok. TikTok is populair onder tieners, maar zeker niet meer het kanaal waar alleen tiener zitten. Ook op Instagram zie je een sterke verschuiving. Er is een aardige daling van gebruikers t/m 24 jaar. Vanaf 25 jaar zie je eigenlijk in elke leeftijdscategorie een stijging.
Ook TikTok groeit sterk onder 40-plussers, maar tevens onder de twintigers en jonge dertigers. Hierbij zie je overal een flinke stijging, op de leeftijdscategorieen tot en met 11 jaar na.
Tevredenheid
Er is dit keer ook gekeken naar de tevredenheid van een platform. Ook Facebook levert hierin interessante motivaties op. Zo stoppen tieners vooral omdat ze een ander platform leuker vinden of hun leeftijdsgenoten volgen. Dertigers en veertigers verlaten het omdat dit hun weinig oplevert en te veel tijd kost. 55-plussers hebben relatief weinig vertrouwen in de berichten op Facebook.
Ook bij Twitter geven ex-gebruikers dezelfde motivatie. 34% vindt een ander platform leuker. Zo’n 27% vindt het niks opleveren en zo”n 27% voelt zich er niet meer thuis. Ik wens Elon Musk sterkte met dit proberen om te draaien…
Meepraten?
Wat vind jij van de cijfers? Vallen ze tegen of is het precies wat je had verwacht? Praat mee op LinkedIn!
Over het onderzoek
Sinds 2010 voert Newcom Research & Consultancy jaarlijks een grootschalige studie uit naar het gebruik van sociale media onder Nederlanders ouder dan 15 jaar. Dit jaar waren dat er 7.021. De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het onderzoek is afgenomen in januari 2023.