In een wereld waar je (nieuwe) sociale mediakanalen je om de oren vliegen, kun je soms vergeten dat er nog zoiets bestaat als e-mailmarketing. Zonde! Als je het mij vraagt, werkt niks zo fijn als e-mailmarketing. E-mailmarketing is vaak nog een ondergeschoven kindje, maar ik ben er fan van. In dit blog leg ik graag 10 redenen uit waarom jouw bedrijf zich met e-mailmarketing moet bezighouden.
E-mailmarketing is een van de meest kosteneffectieve marketingstrategieën. Het vereist geen grote investeringen in drukwerk of media-aankoop, waardoor het toegankelijk is voor bedrijven van elke omvang.
Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een e-mailadres. Dit betekent dat je met e-mailmarketing een breed en divers publiek kunt bereiken. Dit geldt natuurlijk niet voor social media. De een bereik je het beste op LinkedIn, de ander weer op Instagram. Daarnaast zijn er steeds meer mensen die een tikkeltje moe zijn van social media. Een e-mailadres gebruiken we eigenlijk allemaal wel waarbij genoeg mensen een aparte mailadres hebben voor zowel werk als privé.
De kosten zijn relatief aan de lage kant, maar de Return on Investment (de terugverdiensten) zijn over het algemeen ook zeer positief. Volgens een e-mailmarketingonderzoek van Litmus, gehouden in 2023, is de conclusie dat 41% van de marketeers deze vorm van marketing is het meest effectief beschouwen. Maar 16% ziet social media als effectiefste tool en 16% zegt dit weer over advertenties. Dit is best een interessant verschil!
E-mails kunnen worden gepersonaliseerd om aan te sluiten bij de interesses en behoeften van individuele ontvangers, wat de betrokkenheid en effectiviteit van je campagnes kan verhogen. Juist door dynamische content aan te bieden, schiet de ROI omhoog. De Praxis is hier ook al sterk in. Nadat je je inschrijft op de nieuwsbrief, krijg je een e-mail waarin er naar jouw volgende klus gevraagd wordt. En dat is enorm slim, want met al die klustips die ze gericht kunnen sturen is de kans veel groter dat je bij de Praxis aankopen doet!
Een e-mail persoonlijk maken en inspringen op de behoefte van de doelgroep, is precies wat e-mailmarketing zo succesvol maakt.
E-mailmarketing biedt gedetailleerde inzichten in de prestaties van je campagnes, zoals open- en klikpercentages. Hierdoor kun je de effectiviteit van je strategieën gemakkelijk meten en verbeteren.
Regelmatige, waardevolle e-mailcommunicatie kan helpen om een sterke relatie met je klanten op te bouwen, wat leidt tot verhoogde loyaliteit en klantbehoud.
E-mail stelt je in staat om direct en snel met je doelgroep te communiceren, wat essentieel is voor het aankondigen van aanbiedingen, productlanceringen of belangrijke updates. Of wat te bedenken van het evenement dat je organiseert? Met behulp van e-mail breng je mensen makkelijk op de hoogte en kun je ze altijd nog informatie nasturen of extra bedanken voor hun komst.
Een groot voordeel is dat je met de meeste tools e-mails kunt automatiseren. Denk bijvoorbeeld bij het aan- of afmelden van een persoon op de lijst. Ook kun je het gebruiken bij het automatisch versturen van digitale producten. Je moet er toch niet aan denken dat je als bedrijf dit met de hand nastuurt? Behalve dat dit erg arbeidsintensief is, gaat dit ook traag. Mensen verwachten direct een mail met het digitale product erin. Wanneer je gaat automatiseren, kun je zulke mails makkelijk afvangen.
Heb je al nagedacht over een welkomstmail? Wanneer iemand op de lijst stuurt, kun je zo’n mail gebruiken om iemand welkom te heten, alvast wat tips of informatie te sturen. Ook kun je een lijst maken met de vorige nieuwsbrieven, zodat de persoon zich alvast in de content kan verdiepen en kennismaakt met dit type e-mails.
Door linkje naar je website of specifieke productpagina’s op te nemen, kan e-mailmarketing het verkeer naar je website aanzienlijk verhogen. En willen we dat stiekem niet allemaal?
Dit is misschien wel het belangrijke voordeel om het in te zetten. E-mailmarketing is van jezelf. Je hebt geen last van algoritme of de andere grillen van social media. Heb je net een mooie fanbase opgebouwd op Facebook en laat mensen het links liggen? Daar heb je met e-mail geen last van. En daar waar het algoritme ervoor zorgt dat een minimaal percentage van je volgers de content te zien krijgt, heb je hier met e-mail geen last van.
E-mailmarketing draagt bij aan de opbouw van een duurzame digitale aanwezigheid en kan op lange termijn voordelen opleveren, zoals een groeiende e-maillijst en een sterkere merkherkenning.
Wil jij nu ook aan de slag met e-mailmarketing? Of het nu gaat om de nieuwsbrief, het verkopen van digitale producten of andere e-mails waar je doelgroep echt op zit te wachten. Ik kan hierbij helpen. Van strategie tot uitvoer, van een contentkalender tot een kritische blik en advies.
Boek een gesprek met mij en dan kijken we wat ik binnen jouw budget kan betekenen.
Bij het aanvragen van de gratis contentkalender en extra tips om makkelijk en snel overzicht te krijgen ga je ook akkoord met Algemene Voorwaarden en Privacy Policy.