Niet elke organisatie heeft de kernwaarden bepaald. Dit wil niet zeggen dat de kernwaarden niet aanwezig zijn. Kernwaarden is onderdeel van het fundament van een organisatie, of je het nu vastlegt of niet.
Wat zijn kernwaarden?
Kernwaarden zijn de fundamentele overtuigingen die de visie, missie en vooral de cultuur van een organisatie weerspiegelen. Deze waarden vertellen je waarom en hoe je zaken doet. Ze geven weer waar de organisatie voor staat, wat zij belangrijk vindt, en versterken de missie. Dit resulteert in bijbehorend gedrag en beslissingen. Het is wat een Audi onderscheidt van merken zoals Renault en Mercedes, of waarom mensen liever naar Van der Valk gaan dan bijvoorbeeld naar een Ibis Hotel.
Kernwaarden zijn essentieel
- Ze geven de organisatie een eigen identiteit.
- Ze informeren werknemers over het type organisatie waarvoor zij werken.
- Ze helpen bij het maken van keuzes en het bepalen van de koers.
- Ze bieden houvast, focus en richting.
- Binnen de organisatie creëren ze een gevoel van eenheid.
Consequenties van het ontbreken van vastgestelde kernwaarden
Als je de kernwaarden niet hebt bepaald, laat staan deze communiceert binnen de organisatie, kan dit nadelige gevolgen hebben:
- Gebrek aan motivatie: Zolang mensen (zowel (potentiële) klanten, medewerkers, leveranciers als (potentiële) investeerders) niet weten waar je voor staat, zal het bij iedereen aan motivatie ontbreken om voor jouw product of dienst te kiezen.
- Gebrek aan focus: Hierdoor kunnen keuzes alle kanten opgaan. Jullie doen waarschijnlijk veel, maar boeken weinig vooruitgang.
- Slechte positionering: Het wordt lastig om de organisatie goed te pitchen, omdat je geen kernwaarden hebt om in het verhaal te verwerken en het krachtiger te maken.
- Gebrek aan identiteit: Kernwaarden dragen sterk bij aan de identiteit. Deze identiteit vertaal je door in communicatie, website, branding, diensten en producten. Zonder een duidelijke identiteit, doe je maar wat.
- Verlies (of mislopen) van klantvertrouwen: Klanten kiezen vaak voor bedrijven die ergens voor staan en een sterke positie innemen. Als je geen sterke positie inneemt of te afwezig bent, gaat de keuze naar de concurrent of wordt er zelfs helemaal geen keuze gemaakt.
Kortom, het niet bepalen van kernwaarden kan resulteren in een onsamenhangende organisatiecultuur, wat een negatieve impact kan hebben op de groei en het succes van de organisatie.
Maar waarom kernwaarden?
Toch ben ik van mening dat elke organisatie kernwaarden heeft, zelfs als deze niet expliciet zijn bepaald. Want zodra je zelf geen kernwaarden vastlegt of meeneemt in je uitingen, dan doet het publiek dat wel. Denk bijvoorbeeld aan associaties zoals ‘saai’ of ‘braaf’.
Het kan ook zo zijn dat er wel degelijk kernwaarden zijn, maar dat deze onbewust worden toegepast omdat ze niet expliciet zijn vastgesteld. Als je bijvoorbeeld een missie, visie, of ‘waarom’ hebt bepaald, is de kans groot dat daar sterke kernwaarden uit naar voren komen. Zodra je deze basis meeneemt in al je uitingen, komen de kernwaarden vanzelf mee, ook al ben je je daar misschien niet bewust van.
Mijn tip
Neem altijd de tijd om na te denken over je kernwaarden. Zoals ik al zei, zorgen kernwaarden voor duidelijke focus, meer motivatie, een sterkere positionering, een krachtiger verhaal en een degelijke identiteit.
Heb je medewerkers? Doe deze brainstormsessie vooral samen met hen! Samen geef je het bedrijf richting en visie, en uiteindelijk zijn het jouw medewerkers die ermee aan de slag moeten.
Heb je geen medewerkers? Kijk dan of je dit samen met een kritisch persoon kunt doen, iemand die begrijpt waarom je een bedrijf moet positioneren en die als klankbord kan fungeren. Ik merkte zelf dat hardop brainstormen enorm hielp om mijn gedachten te ordenen en op een rij te zetten. De kritische vragen zorgden ervoor dat ik helder kreeg wat ik allemaal dacht.
Je hoeft het niet alleen te doen.
Als je het maar doet.