Waarom het niet gek is dat Dunkin’ failliet raakte

Dunkin in Nederland is failliet. En dit is waarom.
Facebook
X
LinkedIn
WhatsApp
Email
Dunkin' filliaal in Halfweg

Afgelopen week kwam het bericht binnen dat de Nederlandse tak van Dunkin’ (voorheen Dunkin’ Donuts) failliet is. Diëtisten en tandartsen juichen, maar het is wel opmerkelijk. Want met 12.200 locaties in 45 landen is Dunkin’ als merk zeker geen kattenpis. Toch kan het (achteraf) niet écht als een verrassing komen.

Is het dan de prijs?

Het is een makkelijke verklaring om te zeggen dat het aan de dure donut ligt. Maar als iets hip is, hebben wij er soms graag geld voor over. Kijk maar naar de Crompouce (€ 4,99 bij Bakker van Maanen), de Dubai-reep (€ 14,95), of de oer-Hollandse stroopwafel, omgetoverd tot een Amsterdams ‘must-have’ (€ 13). Dan valt € 2+ wel mee, toch?
Overigens is € 2 voor de gemiddelde zoetekauw ‘oké’ is, je overtuigt er niet het overgrote publiek mee.

Vergelijk de prijs eens met Albert Heijn, een supermarkt waar het grootste gedeelte van winkelend Nederland zo nu en dan te vinden is. Ook hier kun je zowel versierde als neutrale donuts vinden, met prijzen die schommelen tussen de € 0,30 en € 1,19 (peildatum 11 oktober 2024). Een aardig verschil dus.

De donuts bij de Albert Heijn (bij de Jumbo overigens ook) liggen ook altijd net na de gezonde groenten, zodat je je niet schuldig voelt als je een doosje pakt. Slim bedacht en een voordeel dat Dunkin’ niet heeft. En als je met trek op pad bent, is de kans groter dat je gaat voor een donut uit de supermarkt dan eentje van Dunkin’.

Verkeerde groeistrategie

Verder nam de groei van het aantal filialen in de begintijd enorm toe. Aan alles kon je merken dat er een groot Amerikaans concern achter zat, in plaats van dat het groeide uit populariteit. Dit werkt niet in je voordeel als het gaat om klantloyaliteit. Je wilt het liefst ‘fans’ creëren door de kwaliteit van je producten, diensten en/of service, en niet doordat de winkels je door ‘de strot’ worden geduwd (om het even heel cru te zeggen).

Sfeer(loos?)

Heb je weleens een donut gekocht bij deze keten? Het is moeilijk te geloven dat je hier het Nederlands publiek mee enthousiasmeert. De inrichting doet denken aan een zoete, Amerikaanse snackbar uit de jaren 60. Het is een herkenbare uitstraling, maar in het Nederlandse landschap brengt het totaal geen charme met zich mee. Met de grote tablets waarop je moest bestellen en het snackbarprincipe (je krijgt een nummertje, wacht keurig, en daarna verlaat je direct de winkel) heb ik nooit het idee gehad dat ze daadwerkelijk blij waren met mij als klant. Verder had de inrichting veel weg van een afstandelijke buy-and-run-sfeer (is dit een term?🧐 Bij deze geïntroduceerd). Bedankt, maar ‘nee dankjewel’. Dit is gewoon niet onze definitie van een gezellig sfeertje.

Is de kwaliteit dan wel goed?

Tsja, hoeveel kwaliteit wil je van een donut verwachten? Het blijft een zoet goedje met bizar veel suiker, vet en lactose. Ik eet niet vaak donuts (‘want suiker’), maar de donuts van Albert Heijn smaakten altijd veel minder oud (naast een aardig prijsverschil). Ik heb een zwak voor de donut met marshmallow, maar op de een of andere manier werd ik niet blij van de Dunkin’-variant. Ik vind het dus vooral oud smaken. Verder lees je ook overal dat mensen het assortiment ‘te zoet’ vinden. Misschien de volgende keer ook wat hartigs van verse kwaliteit aanbieden?

Tot slot

Ik zie het ondernemerschap van Dunkin’ in Nederland niet als een flop, ondanks dat het hun tweede poging in de geschiedenis was. Dunkin’ sprong goed in op de trend dat mensen openstaan voor zoetigheden die nieuwsgierigheid opwekken. De vraag is hoe lang zo’n zoet assortiment interessant blijft, want ook de Dubai-reep en Crompouce zijn geen langdurige trends. Feit blijft dat het avontuur in Nederland na 7,5 jaar eindigt. Het faillissement is een goede wake-up call dat een merk niet in elk land een succesformule hoeft te zijn. Daarnaast benadrukt dit het belang van grondig onderzoek naar consumentengedrag en flexibel ondernemerschap om tijdig te kunnen bijsturen als een strategie niet de verwachte resultaten oplevert.

Facebook
X
LinkedIn
WhatsApp
Email